måndag 21 februari 2011

Måndag 21 februari 2011

Det blev en lång natt på flyget som mellanlandade i Rom. Men vi
behövde inte gå av planet. Det blev inte mycket sömn på planet, max
2-3timmar. Planet landade klockan åtta i morse etiopisk tid, som är
två timmar före svensk tid.  Passkontrollen tog ungefär en timme.

Yonas från Hope For Children in Ethiopia (HCE) mötte oss på
flygplatsen.




Han körde oss först till hotellet så vi fick vila och äta
lite. Sen hämtade han oss på hotellet och körde oss till HCE:s kontor.
Föreståndaren för organisationen Gizachew Ayka hälsade oss välkomna.

Gizachew berättade om hela organisationen. Deras målsättning för de
utsatta ungdomarna imponerade verkligen på oss. Målet går ut på att
skapa goda förutsättningar för utsatta ungdomar så de kan få ett
meningsfullt liv och eget arbete.


 


HCE startade 1997 och har vuxit med hjälp av stöd från bland andra
Läkarmissionen. Vi fick en rundvandring på kontoret där vi träffade de
ansvariga för olika funktioner. Vi stannade till vid
matlagningsgruppen som just då hade kaffepaus. De berättade att de
lagar 1000 mål om dagen för grupper och skolor som ingår i deras
stödområde. Att Etiopien är ett av världens kaffeländer fick vi känna
på när vi bjöds på en härligt rykande kopp kaffe!



Och jag fick hjälpa till att laga mat!





6 kommentarer:

  1. Hej. Bra skrivet Rebecca, du kommer nog få utstå flera starka intryck, det är nyttigt att se och att få uppleva, jag vet att du är stark hälsn Pappa

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är på att skriva! :o bryt inte ihop totalt bara, lova mig det.. Saknar dig vännen <3 ha det bra, kram ronja.

    SvaraRadera
  3. Spännande, jag ser fram emot fler rapporter..

    SvaraRadera
  4. Jag blev väldigt tagen av din rapport, mina tårar började rinna och jag tycker att det du skriver om är så viktigt! Fortsätt skriva och berätta om vad man kan göra härifrån Sverige för att stötta.

    SvaraRadera
  5. Åh, vad fint att få läsa om era starka upplevelser - Tack! Och hur omtumlande och starkt det än är att få se och vara med om en massa nya, tunga saker på nära håll så lovar jag att ni gör mycket gott och stor nytta just genom att berätta för omvärlden hur det är. Och Rebecca, vad bra du skriver. Tänker på er och skickar massor med kramar till er båda från Helena. Och från Lasse och Nicke också förstås.

    SvaraRadera
  6. Hej Rebecca! Roligt att få läsa om din/er resa. Vi behöver många gånger få se verkligheten för att förstå den. Här hemma i Sverige tar vi allt så förgivet, för det har alltid varit "bra" för oss. VAr rädd om dej och din farfar, jag ska be för er under er resa! Kramar Marie Brynielsson

    SvaraRadera