tisdag 22 februari 2011

Tisdag 22 februari 2011

Är trött efter en lång dag som började uppe i bergen där vi fick följa några flickor som arbetade. De sopade blad från eukalyptusträd. Jag fick testa lite, det var svårt att få med alla löv i en hög. Vi intervjuade alla flickorna, det var fem stycken. De var mellan tio och sexton år.

När vi hade varit där uppe ett tag, åkte besöka Freedom house. Det finns ett Freedom House för flickor och ett för pojkar. Det innebär att de som blir befriade från arbetet uppe i bergen hamnar där.

Flickorna utbildar sig till frisörer och lär sig att sy kläder. Det flätar skålar och stickar tröjor och syr andra klädesplagg. En av lärarna för de befriade gjorde i ordning mig i håret. Tyvärr så försvann det när jag duschade.

Pojkarna väver tyger som bland annat blir schalar. Jag köpte två schalar en röd och en svart.

När vi hade varit på pojkarnas Freedom house åkte vi upp på berget igen för att möta de flickor som vi träffade i morse. Vi fortsatte med intervjun med dem som vi inte hade pratat så mycket med. Denmekech som är 16 år gammal är en av dem som kom ner från berget. Hon bor hos en släkting. Hon har problem med sitt högra ben på grund av att hon har burit riskvistar i tre år. Hon fick problem med benet redan när hon började bära för tre år sen. Jonas från HCE erbjöd henne att flytta till Freedom House redan i morgon för att slippa lida av benet. Denmekech skulle fråga sin släkting om att få göra det. Jag märkte på henne att hon hade jätteont. Jag tyckte jättesynd om henne. Det är svårt att se en sexton årig tjej gå runt med ett dåligt ben. Jag hoppas verkligen att Denmekech får komma dit. Hon behöver verkligen det inte minst för benet.

Vi körde flickorna till skolan där vi presenterade oss inför de andra i klassen. Klassrummet var litet men man såg verkligen att dem barnen trivdes att gå i skolan. Det var en härlig syn att veta att de har det bra när de inte är uppe i bergen.

Jag fick en jättebra kontakt med alla flickor även om de inte alla kunde engelska. Men det gick bra i alla fall.

I dag har dagen varit lite lättare än gårdagen. Visst är det är jobbigt att se en tioåring gå omkring med ett jättelass med riskvistar på ryggen. Men det var ett bra avslut uppe i berget när vi fick reda på att Denmekech blir fri!

Vi har verkligen upplevt mycket idag som ni har märkt. Inte nog med det så har vi även upplevt en Etiopisk afton med Injera wet som är en etiopisk maträtt, dans och annat kul! De två dagarna vi har varit här har verkligen varit fantastiska och nyttiga.

Farfar, jag är verkligen glad att du pratade med Läkarmissionen om den här resan! Ett stort tack till er på Läkarmissionen som ville ta med oss!

/Rebecca

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar